Siirry pääsisältöön

Kisaraportti: Karhuviesti ja Kevätyönviesti 13.4.2013





Kevätyönviestin vaihto (Kuva: Jarmo Jokila)
Varmat kevään merkit ovat olleet vähissä tänä vuonna, mutta yhtä varmasti kuin leskenlehdet kukkivat joka kevät katujen varsilla, niin yhtä varma kevään indikaattori on nähdä Mikko Virta ja Juha Hellsten istua värjöttelemässä autossaan jossain 8-tien varrella Rauman ja Porin välillä. Viime lauantaina juoksin ensin Karhuviestissä Nonamepsort.com:n joukkueessa toisen osuuden. Viis tuntia myöhemmin tarvoin lumihangessa Veikkojen aloitusosuuden Kevätyönviestissä. Tänä vuonna entistä useampi suunnistaja suoritti päivän tuplan. Peeter Pihl jopa voittaen molemmissa viesteissä pääsarjan.

Lauantai 13.4.2013 (normipäivä):
7:00 Herätys.
7:15 Aamulenkki 25 min.
7:55 Aamupala.
8:40 Autolla Kerava - Pikku-Huopalahti.
9:15 Mårten Boström kyytiin ja matka jatkuu.
10:50 Thomas Dlabaja kyytiin Turun Varissuolta.
11:00 Kevyt kenttälounas autossa. Tällä kertaa en pysähtynyt Saloon syömään megaburger ateriaa, koska Miika Hernelahti sanoi viimeksi niin tehdessäni ettei niin voi tehdä ennen juoksukilpailua. Huh, siitäkin on jo yhdeksän vuotta aikaa.
12:30 Saapuminen Raumalle Karhuviestin joukkueemme palaveriin. Arposen lyhyt ja ytimekäs  taktiikkapalaveri.
13:15 Siirryn Olkiluodon tienhaaraan odottamaan omaa osuutta. Auton mittarissa jo 290 km.
13:50 Kun radion kuunteleminen alkoi kyllästyttää, nousin autosta ulos verryttelemään. Sadekin oli sopivasti hiipunut.
14:29:31 Kärki vaihtaa toiselle osuudelle.
14:30:16 Thomas Dlabaja saapuu vaihtoon ja minä pääsen liikkelle +45 sek kärjestä.
~14:44 Saan kärjen kiinni.
~14:48 Saan Eurajoen jyrkässä alamäessä pienen eron muihin joukkueisiin.
14:49-14:55:10 Viimeinen pitkä ylämäki vaihtoon ja tuntuu, että alkaa jo vähän askel painaa.
14:55:10 Lähetän Severi Kymäläisen kolmannelle osuudelle kärjessä. Eroa takana tuleviin syntyi +26 sek.
15:10 Loppuverryttely takaisinpäin Eurajoelle, jossa auto odottaa.
15:20 Ajo Dlabajan kanssa takaisin Turkuun. Eväiden syöntiä. Arponen soittelee välillä tilannetiedotuksia, kun järjestäjien tulossivut ovat jumissa. Laitilan kohdalla Dlabaja saa tekstarin Rykmentin managerilta, että sekin joutuu juoksemaan toisen kisan illalla.
16:40 Saamme tiedon, että joukkueemme Nonamesport.com on voittanut kuntosarjan 5 minuutin erolla seuraavaan.


>> Mogulin blogi: Karhu-viesti
>> Antti Vainion blogi: Karhu-viesti
>> Miika Takalan blogi: Karhu-viesti

16:50 Jätän Dlabajan kotiinsa ja minä lähden viemään illan Kevätyönviestin palkintoja kisapaikalle.
17:10 Päivälliseksi iso rullakebab Varissuon ostarilla. En joutunut ryöstetyksi eikä kukaan rikkonut autoa. Ihan rauhallinen ja miellyttävä ostari Varissuolla. Auton mittari näyttää jo 415 km.
17:45 Menen Kevätyön kisapaikalle odottelemaan illan yösuunnistuksen alkua.
18:45 Äsken syöty rullakebab täyttää liian suuren osan vatsalaukun tilavuudesta. Vähän rupeaa jo epäilyttämään, että olisiko pitänyt syödä jotain kevyempää. No ei vaineskaan. Raskas työ, raskaat eväät.
19:20 Nilkkojen teippaus, nastarit jalkaan ja lamppu selkään.
19:40 Aloitan rauhallisen alkuverryttelyn. Säästelen voimia lumihankijuoksuun, enkä siis hirveästi intoile verrytellessä. Kunhan pidän itseni lämpimänä.


Sormet jäässä. (Kuva: Jarmo Jokila)
20:15 Lähtölaukaus ja jään heti alussa puolenvälin tietämille 30 joukkueen startissa. En ehdi löytää kartasta ykkösrastia eli sinkaisen muiden perässä lumiselle polulle. Parempiakin reitinvalintoja olisi ollut tarjolla.

>> Reittipiirros

20:20 Ohittelen muutamia suunnistajia, kun luminen polku välillä levenee. Ykkös- ja kakkosrasteilla olen oman hajontani 5.
20:23 Toisen hajonnan letka hyppää sivusta polulle yhtäaikaa. Ohittelen muutamia suunnistajia, mutta kaikki muutkin kiihdyttävät vauhtia polun levetessä. Tavoitteeni on yrittää roikkua tässä vauhdissa mahdollisimman pitkälle - toivottavasti vaihtoon asti.
20:27 Leimaan ensimmäisellä väliaikarastilla koko joukon viidentenä eli en menettänyt mitään vaikka jäinkin alkukiihdytyksessä jalkoihin. Letkan kärjen alkuvauhti alkaa jo hiipua.
20:30 Viidennen rastin jälkeen aukeaa ensimmäisen paikka yrittää kuittaamista, kun kärjessä juokseva HS:n Valtonen valitsee pienemmän lumisen polun. Minä oikaisen syvän hangen läpi isommalle kärrypolulle ja huomaan ettei kukaan lähituntumassa ollut tule perässä. Saan pienen 10 sek eron muihin, minkä meinaan heti menettää, kun seilailen lumisella suolla uria etsien.
20:37 Ero muihin alkaa kasvaa pikkuhiljaa, kun syvää lumihankea on enemmän ja monella alkaa liian kova alkuvauhti kostautua.
20:50 Pientä epäröintiä koiranulkoiluttajien polkujen kanssa rastilta 10 lähdettäessä, mutta löydän rastin 11 ihan ok tästä uudestakin tulosuunnasta.
21:01:33 Kärjessä vaihtoon ja seuraavat jäävät +2:09.
21:05 Kuuluttaja-Salmen haastattelu ja lyhyt loppuverryttely.
21:45 Autoon ja ajo kotiin. Matkalla saan tilannetietoja miten meidän viesti etenee. Olemme lopulta 5.
22:50 Pohkeet "vähän" kipeänä ajaessa. Pieni jaloittelutako Lohjalla helpottaa.
23:30 Halpaa bensaa auton tankkiin hintaan 1.60, kun kallein matkalla näkemäni oli 1:76! Raumalla asuu vain rikkaita jääkiekkomiljonäärejä. Turussa on köyhää ja bensa menee kaupaksi vain hinnalla 1.59. Valtaväestö ostaa E95:nsa hintaan 1.66.
23:40 Kotona taas. Pitkä päivä takana ja ajoa mittarissa 600 km.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Testissä maailman hienoimmat juoksukohteet: Varsova

Luin viime vuonna uutisen, että Puolassa on puhjennut juoksubuumi. Aiemmin puolalaiset kummaksuivat, jos jossain näkyi juoksija tai kuntoilija ulkoiluttamassa juoksutrikoita. Juoksubuumin myötä juoksusta on tullut Puolassa suosittu harrastus. Enää juoksijan näkeminen ei ole kuin belgialaisen kirjaharvinaisuuden bongaaminen antikvariaatissa. Sen takia päätin selvittää miten Puolan juoksubuumi ilmenee paikallisessa katukuvassa. Kadut kaupungin ovat pitkiä ja suoria Lyhyt kahden yön täsmäisku Varsovan sykkeeseen olisi sopiva etelänleiri tälle talvelle. Vaikka Varsova tarjoaisi vaikka mitä upeita paikkoja aivan ydinkeskustassa, eniten seikkailun ja vaaran viehätystä pääsisin kokemaan hieman syrjemmässä sijaitsevan kansainvälisen lentokentän lentokenttähotellilta käsin. Todellinen maailma on nähtävänä ja koettavan neonvalojen loisteen kantaman ulkopuolella. Teollisuusalueita, aidattuja hämäriä joutomaita, viivottimella piirrettyjä lähiöitä ja ohikiitäviä poliisiautoja. Lisäksi sie...

Vauhtikestävyys - avain onneen

Niinpä niin, vauhtikestävyyskin on tärkeä ominaisuus. Sitä on helppoa kehittää hyvän aerobisen kestävyyden päälle ( >> Aiempi kirjoitus ). Syventymättä yksityiskohtaisemmin vauhtikestävyyden perusteisiin ja fysiologiaan, se kertoo kyvystä juosta kovaa ilman, että maitohappopitoisuus kasvaa liian suureksi. Anaerobinen kynnysvauhti on tärkein yksittäinen estimoitava suure, joka kertoo kestävyysurheilijan fyysisestä kapasiteetista kilpailuissa. Anaerobinen kynnysvauhti tarkoittaa sitä kynnystä, jossa elimistö ei enää pysty puskuroimaan maitohappoa ja sitä alkaa kertyä elimistöön. Ja vauhti hyytyy.

Juokse tunnin lenkki

Hevoskuurissa haastateltiin taannoin maajoukkueen entistä päävalmentajaa Torsten Smedslundia ( >> Hevoskuurin artikkeli ). Yksi asia jäi erityisesti mieleen Toten kommenteista. Toten mukaan nykyään Suomessa harjoitusmäärät ovat suunnilleen samalla tasolla kuin vuosikymmeniä aiemmin, mutta tukiharjoitteiden osuus on lisääntynyt. Tämä on tapahtunut juoksuharjoittelun kustannuksella. Eli nykynuoret käyttävät harjoitusajastaan yhä suuremman osan rönsyihin, jotka pitäisi lisätä juoksuharjoittelun päälle - ei korvata sitä. Muistan Toten legendaarisista valmennusohjeista männä vuosilta varsinkin sen, että miessuunnistajien pitää juosta n. 600 tuntia vuodessa. Tämän päälle tulevat sitten oheisharjoitteet. Hiihtääkin kai saa, jos jalat eivät kestä pelkkää juoksua.